понеділок, 26 вересня 2016 р.

Формування лексичної сторони мовлення дітей 4-го року життя

     До трьох років завершується формування дитини як особистості, відбувається усвідомлення своєї самостійності та значущості: «Я хочу», «Я не буду» і т.д.
Саме в цей період у малюка з'являється велика потреба в спілкуванні і пізнанні. Мова на даному етапі стає найважливішою умовою ознайомлення дошкільнят з культурними цінностями суспільства. Передати цим досвідом не можна інакше як за допомогою мови - найважливішого засобу людського спілкування.

    Від культури мовлення дорослих, від того, як вони говорять з дитиною, скільки уваги приділяють мовному спілкуванню з ним, багато в чому залежать успіхи дошкільника в засвоєнні рідної мови. За допомогою дорослого дитина встановлює різноманітні зв'язки в навколишньому світі: вступає в мовні контакти з однолітками і дорослими, ділиться своїми враженнями, бере участь у розмові, удосконалює вміння користуватися встановленими формами ввічливого спілкування.
На початок четвертого року життя словник дитини зростає від 300 до 1000 і більше слів. До складу словника входять всі частини мови, службові слова, вигуки. Діти точніше вживають потрібні за змістом слова. Вони починають правильно користуватися граматичними формами. Швидко розвивається і звукова сторона мови. Діти засвоюють і правильно вимовляють багато звуки рідної мови, чистіше і чіткіше вимовляють слова і фрази, вміють користуватися силою голосу, починають стежити за темпом своїй промові.
     Розвиток словника відбувається за рахунок збагачення (кількісного накопичення слів, невідомих дітям), уточнення значень слів (наповнення змістом слів, відомих дітям) та активізації словника (перекладу лексики з пасивного в активний словник дітей). Основний принцип проведення словникової роботи полягає в тому, що найменування досліджуваних предметів і явищ вводяться спочатку в пасивну, потім в активну мова дітей в процесі систематичного ознайомлення їх з навколишнім світом. Словниковий запас дітей збагачується за рахунок різноманітних частин мови, насамперед за рахунок іменників, дієслів і прикметників. До словника дітей поступово вводяться слова, що позначають елементарні родові поняття, що можливо тільки при оволодінні дітьми практичними навичками угруповання досліджуваних об'єктів.
     Поступово діти опановують зв'язковий розмовною мовою. Батьки і вихователі повинні бути поінформовані про те, що найбільш сприятливий і інтенсивний період у розвитку мовлення дитини падає на перші 3 роки життя. Саме в цей період всі функції центральної нервової системи, що забезпечують формування системи умовно-рефлекторних зв'язків, що лежать в основі поступово складаються мовних і мовних навичок, найбільш легко піддаються спрямованому педагогічному впливу. Якщо умови розвитку в цей час несприятливі, то формування мовленнєвої діяльності може затримуватися або навіть протікати в «спотвореному» вигляді.



Немає коментарів:

Дописати коментар