четвер, 18 червня 2020 р.

ПЕДАГОГІЧНИЙ СЕМІНАР
«Сучасні технології для ФОРМУВАННЯ соціально-   ЕКОНОМІЧНОї свідомості ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ».
1.     Теоретична частина. Сутність соціально-економічного виховання дошкільників.
Мета: поглибити знання педагогів щодо використання сучасних методів навчання. Здобути уміння і навички для успішного розв’язання завдань економічного виховання дітей, стимулювати творчі пропозиції педагогів. Визначити розділи й теми Базової програми, скрізь яки проходитиме ідея формування економічної компетентності дитини.
ВСТУП
Доброго дня, шановні колеги! Тема сьогоднішнього  засідання «Сучасні технології для формування соціально - економічної свідомості дітей дошкільного віку».
Сучасна соціально-економічна програма розвитку України направлена на поліпшення життя людей і пов’язана з формуванням нової економічної моделі. Тому це питання є важливим для працівників освіти. Головним завданням є прищепити підростаючому поколінню навички діяльності в реальному житті, навчити його мислити і діяти за законами економіки.
Дискусія «Чи потрібно вивчати економіку в дитячому садку?» (відповіді вихователів,обговорення)
Висновок:
Елементарні економічні знання не формуються на порожньому місці, визначальним тут є конкретні умови, в яких росте й виховується дитина: сімейне середовище,ставлення до оточення, її духовний світ мають великий вплив на формування особистості майбутнього громадянина.
В дитячому садку малюк навчається гуманному ставленню до природи, поваги до людей праці, доброзичливості, взаємодопомоги. У тому дитина, яка виховується там, де панують це чесноти, в майбутньому завжди буде бережливою і економною в своїй виробничої діяльності.
Економне, бережливе ставлення до природних ресурсів, продуктів праці людей – важлива вимога сучасного життя. І чим раніше діти усвідомлять те, тим більше берегтимуть  дари природи і весь рукотворний світ. А це означає готовність до практичного життя, набуття важливої складової життєвої компетентності, формування якої – один з пріоритетів Базової програми.
ВПРОВАДЖЕННЯ В СИСТЕМУ РОБОТИ ПРОЕКТУ
«ДОСЛІДЖУЙ, ДУМАЙ, ВИВЧАЙ І ДІЙ З АФЛАТУНОМ»
Девіз Афлатуна: «Відрізняй правду від вимисла. Досліджуй, думай, вивчай та дій.»
Емблема проекту – Афлатун – помаранчева дитяча долонька, яка символізує міжнародність проекту, дружність дітей різних націй. З іншого боку – зірочка  Афлатун – іскорка, вогник, що прийшов з космосу і тепер супроводжує дітей в ході навчання, допомагає дітям проникнутись ідеєю проекту і краще вивчити їх права та обов’язки, навчитись правильно користуватись коштами.
Для успішної реалізації проекту дуже важливим є забезпечення взаємодії всіх учасників освітнього процесу: педагогів, дітей, батьків.
МЕТА І ЗАВДАННЯ
Мета проекту – формувати у дошкільників елементарні економічні та фінансові знання, економічну культуру, трудову та моральну творчу мотивацію, готовність до самостійного пошуку способів пізнавальної інформації та принципово нових економічних відносин; уміння правильно орієнтуватися у різних життєвих ситуаціях шляхом використання різних форм організації дитячої діяльності, спрямовану на формування навичок економічного мислення у дітей з урахуванням сучасних соціальних умов.
Завдання проекту
Для досягнення мети необхідно вирішити ряд завдань:
·        сприяти залученню дітей до світу елементарних уявлень про економічні та фінансові процеси й об’єкти соціально-фінансової та економічної сфери життя через ознайомлення з навколишнім світом речей, людей, природи на регіональному матеріалі;
·        формувати у дітей навички самопізнання через спілкування з людьми та практичну взаємодію зі світом, завдяки чому виникає особлива форма самосвідомості «Я та економічні цінності»;
·        дати уявлення про різні потреби, обмеженість можливостей і задоволення потреб; про ресурси, як і для чого вони використовуються, які ресурси потрібні людині; про вироби, про те, як їх отримують; про обмін товарами й послугами, про гроші та їх значення;
·        виховувати інтерес до економічних та фінансових знань на основі всіх видів дитячої діяльності та розвитку: екологічного виховання, логіко-математичного розвитку, художньо – естетичної діяльності, соціально – морального виховання;
·        створювати сприятливі умови для ознайомлення батьків з основами соціально – фінансової та економічної освіти та виховання дітей дошкільного віку.
Принципи організації освітньої роботи з формування фінансової та економічної та компетентності дітей за проектом
Суб'єктності. Спрямованість педагогічного процесу на виховання дошкільнят як активних діячів, які перетворюють навколишнє середовище та самих себе. Діти перестають бути об'єктами впливу і стають учасниками спільної з дорослими діяльності.
Орієнтації на цінності. Формування первинного економічного досвіду відбувається через систему загальнолюдських цінностей та особистісних якостей, необхідних для спілкування з людьми і успішної економічної діяльності в майбутньому.
Свідомості. Використання методів навчання, які відкривають дітям можливість бути самостійними, активними, реальними суб'єктами процесу пізнання (творчі проекти, ігрова діяльність, спостереження тощо).
Системності. Раціональне, послідовне та цілісне планування пізнавального матеріалу, дотри­мання логічної послідовності під час його по­дання.
Доступності. Використання в освітньому процесі економічних понять, доступних для сприйняття дошкільнятами.
Доцільності. Спрямування зусиль дитини на до­сягнення конкретної мети її діяльності, резуль­татів, проектування дій, зміну їх відповідно до власних прагнень і конкретних обставин.
Інтегрованість завдань економічного виховання в усіх видах дитячої діяльності.
Форми та методи роботи
Найефективнішими організаційними формами та методами є:
·        заняття;
·        екскурсії;
·        спостереження;
·        сюжетно-рольові ігри;
·        ігрові імпровізації;
·        ділові ігри, тренінги;
·        творчі завдання;
·        презентації індивідуальних проектів;
·        драматизація казок;
·        продуктивна діяльність;
·        різні види праці.
Педагогічні прийоми
У процесі соціально-фінансового та економічного навчання використовуються такі педагогічні прийоми: спостереження з показом, зіставленнями, створення проблемних ситуацій з пошуковими операціями, заохочення, стимулювання, синтез різних видів ігор з використанням певних предметів, зокрема грошей.
Дошкільнята здатні засвоїти елементарні економічні знання та категорії і те, що ці знання ім. потрібні. Дошкільний віковий період найсприятливіший до формування різних якостей особистості, насамперед бережливості та економності як структурних елементів процесу соціалізації. Вирішальна роль у формуванні елементарних економічних знань належить вихователеві. Від його духовних, моральних якостей, професійної підготовки залежить, якою сформується особистість майбутнього громадянина нашої держави. Тому педагогові слід бути у постійному пошуку нових технологій.
Які початкові економічні уявлення доступні розумінню дітей дошкільного віку?
Ігрова вправа «Так чи ні?»
Пропаную заслухати відповіді і погоджуючись з варіантом відповіді, необхідно підняти зелену картку, якщо ні – червону.
Відповіді:
·        уявлення про те, що всі речи та предмети, які оточують нас  - це результат праці  людей;
·        поняття бережливість, економність;
·        уявлення про бізнес, як діяльність,що спрямована на отримання прибутку;
·        розуміння різних форм власності;
·        уявлення про торговельні осередки;
·        уявлення про товар (це коли речі та предмети купуються або продаються);
·        етика економічних стосунків;
·        уявлення про різні професії людей, взаємодію між різними професіями, які слугують  створенню матеріальних та духовних благ для людей;
·        люди нових професій підприємницької діяльності;
·        гроші та їх використання;
·        банк як фінансова установа, його функції;
·        знання про суспільний характер праці,  розуміння того , за свою працю люди  отримають заробітну плату;
·        призначення реклами, різні види реклам;
·        призначення комп'ютера.
Завдання: визначити розділи й теми у Базовій програмі, крізь які проходитиме ідея формування економічної компетентності дітей.(робота з програмою, відповіді вихователів).                
Висновок: ідея економічного виховання  проходить у всіх сферах життєдіяльності – «Природа», «Культура», «Люди», «Я Сам», в різних формах активності видах діяльності.
Ігрова вправа «Що слово значить?»
Пропоную розглянути листочки зі словом – економічним терміном і пояснити його значення.
Мета: забезпечити розуміння педагогами тлумачення ключових слів  економічної термінології.
Ключові слова:
економіка – наука про ведення господарства;
бізнес –        діяльність, що спрямована на отримання прибутку;
бізнесмен – людина, яка має свою  справу;
гривня –       грошова одиниця України;
товар –         речі,предмети, які купуються або продаються;
банк –          установа, де находяться, зберігаються та видаються гроші;
валюта –      грошова одиниця інших держав;
ярмарок -     це місто, де можна купити і продати товар, відрізняється від ринку тим,що тут ведуться великі торги;
реклама –   повідомлення та відомості про товар, його якість, можливість придбання, запорука успішного бізнесу;
бережливість, економність – раціональне використання ресурсів природи та держави.
Ми знаємо, які економічні уявлення доступні розумінню дітей і зараз сформулюємо основні завдання економічної освіти  дошкільників
Гра «Мікрофон»
Мета: активізувати знання вихователів про основні завдання економічної освіти дошкільників.
1. Уточнити та розширити уявлення дітей про навколишній світ речей та предметів, якими користується людина і які є результатом праці.
2. Дати знання про працю – джерело добробуту. Виховувати бережливе ставлення до людської праці.
3. Розширювати розуміння поняття «бережливість», «економність».
4. Дати елементарні економічні знання, формувати уявлення про поняття «економіка», «бізнес».
5. Познайомити з грошовою одиницею України та грішми інших держав.
6. Поглибити знання про торговельні пункти, про банк, його функції, про товарно-грошові відносини.
7.Залучати дітей до посильної праці. Виховувати працьовитість, бережливість, економність, ініціативність.
8.Ознайомити з комп’ютером, вчити гратися в економічні ігри.
9.Здійснювати корекційно-профілактичну роботу спрямовану на залучення дітей дошкільного віку до сфери економічної діяльності. 
 
Мозковий штурм: Які форми роботи доцільні в економічній освіті дошкільників?
(заняття, спрямовані на знайомство з працею дорослих, з раціональним використанням природних ресурсів та ін., екскурсії у природу, до підприємств міста, об'єктів культурно-побутового обслуговування населення; розгляд картин, ілюстрації, плакатів; дидактичні ігри; бесіди; сюжетно-рольові ігри; читання   творів художньої літератури; художня праця; вікторини, розваги; малювання, конструювання; робота на комп'ютері) 

Інтелектуальне завдання «Які бесіди можна провести дітьми про бережливе ставлення до природи та раціональне використання природних ресурсів?»  
(Тепло взимку у садку», «Природа – наш друг», «Чарівна вода-всім потрібна вона», «Повітря повинно бути чистим».)
 Творче завдання «Які казки можна розповісти дітям про працю та бережливість?» (картки з зображенням казкових героїв, на яких вихователі вказують назви казок)
Інтелектуальне завдання
Пояснити вираз «Трудове виховання – підґрунтя економічної освіти дошкільників»  (відповіді вихователів).
Висновок: як відомо, провідною економічною категорією є праця. Діти дошкільного віку рано виявляють інтерес до праці дорослих і допомагають їм. У своїй трудової діяльності вони наслідують приклад дорослих, використовують їх досвід, намагаються працювати так, як вони – відео, вправно, акуратно. В дитячому садку широко ознайомлюють дітей з працею дорослих, дається інформація про професії. Одне із завдань вихователя – доступно розкривати дітям роль праці у житті та здорові людини, підводити їх до висновків про корисність, суспільну значущість праці. Цілеспрямоване ознайомлення дітей з працею дорослих допомагає успішно вирішувати цілий ряд освітніх і виховних завдань, пов’язаних з вихованням у дітей трудової спрямованості, шанобливого ставлення до людської праці, бережливості, а також розвитком економічного мислення.
Ділова гра
«Сучасні технології для формування соціально-економічної свідомості дітей»
2.     Мозковий штурм. Вправа «Айсберг». Мета: актуалізація та розширення знань щодо змістового наповнення  педагогічної роботи з формування соціально-економічної компетенції дітей дошкільного віку.
Блок 1. Потреби, ресурси. Гра «Потреби» (духовні, матеріальні, соціальні); гра «Сходинки потреб».
Блок 2. Праця людей, професії. Гра « Розділи обов’язки».
Блок 3. Товари і послуги. Гра «Товари і послуги».
Блок 4. Гроші, сімейний бюджет. Гра «Дохід – витрати». Мета: відпрацювання прийомів роботи з дітьми за даною темою.
Гравцям роздаються сині та червоні картки. Якщо ситуація приносить в сім’ю дохід – піднімають синю картку; якщо ситуація призводить до витрат, яких можна уникнути і не витрачати сімейний бюджет - піднімають червону картку.
Зарплата, 15 кофточка, 7 салатів на Новий рік, премія, 1 вечірнє плаття, ялинка, додаткова робота, садово-огородня ділянка, дієта-піст, підвищення кваліфікації, ейвон, оріфлейм, відвідування фітнесцентрів, придбання електротоварів.
Блок 5. Бізнес, реклама. Гра «Реклама». Прорекламувати:
·        роль жабки на святковому ранку;
·        придбати фото;
·        придбання канцелярських товарів;
·        участь в спільній екскурсії членів колективу;
·        посаду вихователя в нашому закладі;
·        співучасть у творчому конкурсі дітей та батьків;
·        харчування в закладі;
·        наш заклад освіти.
Вправа «Так чи ні». Мета: актуалізація та розширення знань за даною темою, відпрацювання прийомів роботи з дітьми.
Ведучий пропонує витягнути по 1 слову-понять. Кожен має аргументувати, яким чином дане поняття можна розглядати у розрізі соціально-економічного виховання дошкільників:
(м’яч – ні, але якщо з ціною, то стосується).
Робота над прислів’ями. Учасники об’єднуються у дві групи (паперові та залізні гроші). Ведучий пропонує групам пригадати прислів’я про працю, гроші, добробут, які можна використати у роботі з соціально-економічного виховання.
Хто дбає, той і має. Хто не працює, той не їсть. Хто хоче багато мати, тому треба мало спати. Всяк дім господарем красний. Працелюбство - грошове дерево; бережливість – скатертина-самобранка.
Казки: Групи називають казки, в яких показані певні економічні відносини.
·                    Пес на ім'я Money | Бодо Шефер
·                     Бізнес крокодила Гени | Е. Успенський
·                     Дивовижні пригоди в країні Економіка | І. В. Липсиц
Казка допомагає формувати основи поведінки і відношення до речей, втому числі і до грошей. Зрозуміло, що в рамках виховання фінансової грамотності, казка має бути особлива, але навіть відома казка «Троє поросят» навчить вашу дитину основам фінансової грамотності! Адже кожен з поросят уособлює собою образ звичайної людини. Кожен побудований будиночок — ФІНАНСОВИЙ будинок. Раптово з'явився злий вовк – ФІНАНСОВА криза.
Мультфільми: «Від зернятка до короваю». «Як розмножуються гроші», «Пабло і Бруно», Притча про водопровід Пабло і Бруно Грошовий потік. Гроші. Мультфільм про гроші «Азбука грошей».
Рефлексія. Вправа «М'ясорубка, портфель, стіл».
Дякую за участь у тренінгу. Бажаю успіхів у вихованні активного громадянина суспільства.













Немає коментарів:

Дописати коментар