субота, 23 листопада 2019 р.


НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ВРЕГУЛЮВАННЯ НОВОВВЕДЕНЬ В ОСВІТІ
Законодавча та нормативно-правова база
         Закон України «Про освіту»
         Закон України «Про дошкільну освіту»
         Стратегія національно-патріотичного виховання (Указ Президента України від 18.05.2019 №286/2019)
         «Деякі питання запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти» (постанова КМУ від 25.08.2004 № 1095 у редакції постанови КМУ від 08.07.2015 № 533)
         Концептуальні засади реформування середньої школи «Нова українська школа» (затверджена КМУ від 14.12.2016)
         «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» (постанова КМУ від 21.08.2019 №800)
         Положення про сертифікацію педагогічних працівників (постанова КМУ від 27.12.2018 №1190)
         Базовий компонент дошкільної освіти (наказ МОН України (від 22.05.2012 №615)
         Концепція розвитку педагогічної освіти (наказ МОН України №776 від 16.07.2018)
Листи МОН України
         «Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н. р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок»
(від 27.06.2019 №1/9-414)
         «Щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 навчальному році» (від 02.07.2019 № 1/9-419)
         «Про переліки навчальної літератури, рекомендоавної Міністерством освіти і науки України для використання у закладах у 2019/2020 навчальному році»
          (від 10.06.2019 № 1/9-365)
         «Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019/2020 навчальному році (від 05.08.2019 № 1/9-498)
         «Про національно-патріотичне виховання у закладах освіти у 2019/2020 н.р.» (від 16.08.2019 №1/9-523)
         «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» (від 14.02.2019 №1/11-1491)
Стаття 10. Складники та рівні в освіті Закон України «Про освіту»
         дошкільна освіта (0 рівень Національної рамки кваліфікацій)
         початкова освіта (1)
         базова середня освіта (2)
         профільна середня освіта (3)
         перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти (2)
         другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти (3)
         третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти (4)
         фахова передвища освіта (5)
         початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти (6)
         перший (бакалаврський) рівень вищої освіти (7)
         другий (магістерський) рівень вищої освіти (8)
         третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти (9)
         науковий рівень вищої освіти (10)
Місія початкової школи відповідно до загальної мети освіти
         різнобічний розвиток особистості дитини відповідно до її вікових та інди відуальних психофізіологічних особливостей
         формування у дитини загальнокультурних і морально-етичних цінностей
         формування в учнів ключових і предметних компетентностей, необхідних життєвих і соціальних навичок
Найцінніший результат початкової освіти в особистісному вимірі
         здорова дитина, мотивована на успішне навчання
         учень, який уміє вчитися з різних джерел і критично оцінювати інформацію
         учень, який усвідомлює себе громадянином України
         Компоненти НУШ
         Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві
         Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками
         Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно
         Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм
         Наскрізний процес виховання, який формує цінності
         Нова структура школи, яка дає змогу добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя
         Децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію
         Справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти
         Сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів, освітян, батьків не лише в приміщенні закладу освіти
Компетентність-динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність
Принципи партнерства в педагогіці
         повага до особистості
         доброзичливість і позитивне ставлення
         довіра у відносинах
Ключові компетентності НУШ
         Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами.
         Спілкування іноземними мовами
         Математична компетентність.
         Основні компетентності у природничих науках і технологіях
         Інформаційно-цифрова компетентність
         Уміння вчитися впродовж життя
         Ініціативність і підприємливість
         Соціальна та громадянська компе тентності
         Обізнаність та самовираження у сфері культури
         Екологічна грамотність і здорове життя
Державний стандарт початкової освіти визначає:
         вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей здобувачів освіти
         загальний обсяг навчального навантаження
         форму державної атестації
Метою початкової освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості
Стратегія національно-патріотичного виховання
дітей та молоді на 2020 - 2025 роки
Складові національно-патріотичного виховання
         громадянсько-патріотичне
         військово-патріотичне
         духовно-моральне.
Метою Стратегії є визначення пріоритетів та основних напрямів національно-патріотичного виховання, зокрема дітей та молоді, розвитку відповідних інститутів держави і суспільства, забезпечення змістового наповнення національно-патріотичного виховання
Базовий компонент дошкільної освіти (БКДО)
         Державний стандарт дошкільної освіти України, який реалізується програмами та навчально-методичним забезпеченням, що затверджуються Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України
         Містить зведені норми і положення, що визначають державні вимоги до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років; сумарний кінцевий показник набутих дитиною компетенцій  перед її вступом до школи
         Передбачає засвоєння змісту дошкільної освіти як завершеного етапу, розрахованого на весь період дошкільного дитинства, сформованість мінімально достатнього та необхідного рівня освітніх компетенцій дитини перших 6 (7) років життя, що забезпечує її повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі
Базовий компонент дошкільної освіти
         Підготовка дітей до школи має відповідати вимогам та критеріям оцінки дошкільної зрілості дитини
ü  фізичний, емоційний, пізнавальний і особистісний розвиток дитини
ü  готовність до взаємодії з довколишнім світом
ü  розвиток специфічних видів діяльності дошкільників, які є фундаментальними для дошкільного дитинства та визначають і забезпечують адаптацію дитини до нового соціального статусу – школяра
         Дошкільна зрілість характеризується
ü  сформованістю самосвідомості, адекватної ідентифікації себе зі своїм «Я»
ü  умінням співвідносити свої бажання, можливості та прагнення до здійснення мети діяльності
ü  здатністю уявляти себе в минулому, теперішньому, майбутньому часі, орієнтуватись у своїх основних правах і обов’язках дитини
ü  психологічною готовністю до систематичного навчання у школі
Подальший індивідуальний шлях розвитку особистості дитини продовжується в початковій школі
Положення про сертифікацію педагогічних працівників
         Метою сертифікації є виявлення та заохочення педагогічних працівників з високим рівнем педагогічної майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню
         Педагогічні працівники беруть участь у сертифікації виключно на добровільних засадах
Положення про сертифікацію педагогічних працівників
Сертифікація передбачає:
         експертне оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації шляхом вивчення практичного досвіду їх роботи, що організовується Державною службою якості освіти та її територіальними органами;
         самооцінювання учасником сертифікації власної педагогічної майстерності
         оцінювання фахових знань та умінь учасників сертифікації шляхом їх незалежного тестування, що організовується Українським центром оцінювання якості освіти та регіональними центрами.
         Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо організації закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 н.р.»
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
Освітня програма
Чинними для використання у ЗДО різних типів і форм власності є програми (комплексні і парціальні), рекомендовані (схвалені) Міністерством освіти і науки України.
Педагогічним колективам надається право обирати для використання в роботі чинні освітні програми, перелік та особливості реалізації яких обговорюється та схвалюється педагогічною радою ЗДО.
У закладі освіти можна використовувати кілька комплексних та парціальних програм, у відповідності до яких педагоги плануватимуть освітню діяльність.
         Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо організації закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 н.р.»
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
Організація освітнього процесу
Спрямованість на досягнення соціально-значущих результатів – набуттю життєвої компетентності, розвитку базових якостей особистості в різних видах діяльності
Використання ігрових і проблемно-навчальних ситуацій, інформаційно-комунікаційних та комунікативних технологій, проектної діяльності; ефективних форм організації освітнього процесу (поєднання індивідуальної форми роботи з колективною)
Партнерська взаємодія дорослого з дітьми через включеність вихователя у запропоновану діяльність нарівні з дітьми (без примусу); добровільне приєднання дітей до діяльності; залучення батьків дітей до освітнього процесу; вільне спілкування і переміщення дітей під час діяльності; гнучкість у завершенні роботи з дітьми (кожен працює в своєму темпі)
         Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо організації закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 н.р.»
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
Щодо діяльності інклюзивних груп
Необхідні умови якісного інклюзивного навчання:
Ø  визначення особливих освітніх потреб дитини
Ø  підвищення кваліфікації педагогічних працівників
Ø  створення інклюзивного освітнього простору
Ø  надання освітніх, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг
Ø  забезпечення дітей спеціальними засобами корекції психофізичного розвитку (наказ МОН України від 17.04.2019 № 423, зареєстрований в Мінюсті 17.04.2019 за №403/33374)
Організація інклюзивної освіти дітей у закладах освіти (лист МОН України від 26.06.2019 №1/9-409).
Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо організації закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 н.р.»
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
Предметно-просторове розвивальне середовище
Вимоги: змістовна насиченість; готовність до трансформації; багатофункціональність; варіативність; доступність; безпечність
Оснащення освітнього процесу – Примірний перелік ігрового та навчально-методичного забезпечення обладнання для закладів дошкільної освіти (наказ МОН України від 19.12.2007 №1633)
Створення безпечних умов – лист МОН України від 14.02.2019 №1/11-1491 «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності в закладах дошкільної освіти
Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо організації закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 н.р.»
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
Планування
Ø  План роботи обов'язковий документ, за формування та зберігання якого відповідає педагог ЗДО
Ø  Педагог має свободу вибору найбільш ефективної та зручної для нього моделі та форми планування
Ø  Найефективнішими моделями планування є блочно-тематичне та методичний конструктор
Ø  В одному закладі може бути кілька видів і форм плану. Вихователі кожної групи мають змогу обрати найприйнятнішу для себе
Ø  Для педагогів зі стажем та педагогів-початківців педагогічна рада визначає різні форми планування


Немає коментарів:

Дописати коментар