НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ
ВРЕГУЛЮВАННЯ НОВОВВЕДЕНЬ В ОСВІТІ
Законодавча
та нормативно-правова база
•
Закон України «Про освіту»
•
Закон України «Про дошкільну освіту»
•
Стратегія національно-патріотичного виховання (Указ Президента України
від 18.05.2019 №286/2019)
•
«Деякі питання запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та
моніторингу якості освіти» (постанова КМУ від 25.08.2004 № 1095 у редакції
постанови КМУ від 08.07.2015 № 533)
•
Концептуальні засади реформування середньої школи «Нова українська
школа» (затверджена КМУ від 14.12.2016)
•
«Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних
працівників» (постанова КМУ від 21.08.2019 №800)
•
Положення про сертифікацію педагогічних працівників (постанова КМУ від
27.12.2018 №1190)
•
Базовий компонент дошкільної освіти (наказ МОН України (від 22.05.2012
№615)
•
Концепція розвитку педагогічної освіти (наказ МОН України №776 від
16.07.2018)
Листи
МОН України
•
«Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н. р. безпечного освітнього
середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок»
(від 27.06.2019 №1/9-414)
•
«Щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття
дошкільної освіти у 2019/2020 навчальному році» (від 02.07.2019 № 1/9-419)
•
«Про
переліки навчальної літератури, рекомендоавної Міністерством освіти і науки
України для використання у закладах у 2019/2020 навчальному році»
•
(від 10.06.2019 № 1/9-365)
•
«Методичні
рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в
закладах освіти в 2019/2020 навчальному році (від 05.08.2019 № 1/9-498)
•
«Про
національно-патріотичне виховання у закладах освіти у 2019/2020 н.р.» (від
16.08.2019 №1/9-523)
•
«Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та
безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» (від 14.02.2019
№1/11-1491)
Стаття
10. Складники та рівні в освіті Закон України «Про освіту»
•
дошкільна освіта (0 рівень Національної рамки кваліфікацій)
•
початкова освіта (1)
•
базова середня освіта (2)
•
профільна середня освіта (3)
•
перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти (2)
•
другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти (3)
•
третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти (4)
•
фахова передвища освіта (5)
•
початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти (6)
•
перший (бакалаврський) рівень вищої освіти (7)
•
другий (магістерський) рівень вищої освіти (8)
•
третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти (9)
•
науковий рівень вищої освіти (10)
Місія
початкової школи відповідно до загальної мети освіти
•
різнобічний розвиток особистості
дитини відповідно до її вікових та інди відуальних психофізіологічних
особливостей
•
формування у дитини загальнокультурних і морально-етичних
цінностей
•
формування в учнів ключових і предметних компетентностей,
необхідних життєвих і соціальних навичок
Найцінніший
результат початкової освіти в особистісному вимірі
•
здорова дитина, мотивована на
успішне навчання
•
учень, який уміє вчитися з різних джерел і критично оцінювати
інформацію
•
учень, який усвідомлює себе громадянином України
•
Компоненти НУШ
•
Новий зміст освіти, заснований
на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в
суспільстві
•
Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і
батьками
•
Умотивований учитель, який має
свободу творчості й розвивається професійно
•
Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм
•
Наскрізний процес виховання, який формує цінності
•
Нова структура школи, яка дає
змогу добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя
•
Децентралізація та ефективне
управління, що надасть школі реальну автономію
•
Справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний
доступ усіх дітей до якісної освіти
•
Сучасне освітнє середовище, яке
забезпечить необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів, освітян,
батьків не лише в приміщенні закладу освіти
Компетентність-динамічна комбінація знань, способів мислення,
поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність
особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність
Принципи
партнерства в педагогіці
•
повага до особистості
•
доброзичливість і позитивне ставлення
•
довіра у відносинах
Ключові
компетентності НУШ
•
Спілкування
державною (і рідною у разі відмінності) мовами.
•
Спілкування іноземними мовами
•
Математична компетентність.
•
Основні
компетентності у природничих науках і технологіях
•
Інформаційно-цифрова компетентність
•
Уміння вчитися впродовж життя
•
Ініціативність і підприємливість
•
Соціальна
та громадянська компе тентності
•
Обізнаність
та самовираження у сфері культури
•
Екологічна
грамотність і здорове життя
Державний
стандарт початкової освіти визначає:
•
вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей здобувачів освіти
•
загальний обсяг навчального
навантаження
•
форму державної атестації
Метою початкової
освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей
та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних
психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток
самостійності, творчості та допитливості
Стратегія
національно-патріотичного виховання
дітей
та молоді на 2020 - 2025 роки
Складові національно-патріотичного
виховання
•
громадянсько-патріотичне
•
військово-патріотичне
•
духовно-моральне.
Метою Стратегії є
визначення пріоритетів та основних напрямів національно-патріотичного
виховання, зокрема дітей та молоді, розвитку відповідних інститутів держави і
суспільства, забезпечення змістового наповнення національно-патріотичного
виховання
Базовий
компонент дошкільної освіти (БКДО)
•
Державний стандарт дошкільної освіти України, який
реалізується програмами та навчально-методичним забезпеченням, що
затверджуються Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України
•
Містить зведені норми і положення, що визначають державні вимоги до
рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років; сумарний
кінцевий показник набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи
•
Передбачає засвоєння змісту дошкільної освіти як завершеного
етапу, розрахованого на весь період дошкільного дитинства, сформованість мінімально
достатнього та необхідного рівня освітніх компетенцій дитини
перших 6 (7) років життя, що забезпечує її повноцінний психофізичний та
особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі
Базовий
компонент дошкільної освіти
•
Підготовка дітей до школи має відповідати вимогам та
критеріям оцінки дошкільної зрілості дитини
ü фізичний,
емоційний, пізнавальний і особистісний розвиток дитини
ü готовність до
взаємодії з довколишнім світом
ü розвиток
специфічних видів діяльності дошкільників, які є фундаментальними для
дошкільного дитинства та визначають і забезпечують адаптацію дитини до нового
соціального статусу – школяра
•
Дошкільна зрілість характеризується
ü сформованістю
самосвідомості, адекватної ідентифікації себе зі своїм «Я»
ü умінням
співвідносити свої бажання, можливості та прагнення до здійснення мети
діяльності
ü здатністю
уявляти себе в минулому, теперішньому, майбутньому часі, орієнтуватись у своїх
основних правах і обов’язках дитини
ü психологічною
готовністю до систематичного навчання у школі
Подальший індивідуальний шлях
розвитку особистості дитини продовжується в початковій школі
Положення
про сертифікацію педагогічних працівників
•
Метою сертифікації є виявлення
та заохочення педагогічних працівників з високим рівнем педагогічної
майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання і новими
освітніми технологіями та сприяють їх поширенню
•
Педагогічні працівники беруть участь у сертифікації виключно на добровільних
засадах
Положення
про сертифікацію педагогічних працівників
Сертифікація
передбачає:
•
експертне оцінювання професійних
компетентностей учасників сертифікації шляхом вивчення практичного досвіду їх
роботи, що організовується Державною службою якості освіти та її
територіальними органами;
•
самооцінювання учасником
сертифікації власної педагогічної майстерності
•
оцінювання фахових знань та умінь
учасників сертифікації шляхом їх незалежного тестування, що організовується Українським
центром оцінювання якості освіти та регіональними центрами.
•
Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо
організації закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у
2019/2020 н.р.»
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
Освітня
програма
Чинними для
використання у ЗДО різних типів і форм власності є програми (комплексні і
парціальні), рекомендовані (схвалені) Міністерством освіти і науки
України.
Педагогічним
колективам надається право обирати для використання в роботі чинні
освітні програми, перелік та особливості реалізації яких обговорюється
та схвалюється педагогічною радою ЗДО.
У закладі
освіти можна використовувати кілька комплексних та парціальних
програм, у відповідності до яких педагоги плануватимуть освітню діяльність.
•
Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо
організації закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у
2019/2020 н.р.»
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
Організація
освітнього процесу
Спрямованість на досягнення
соціально-значущих результатів – набуттю життєвої компетентності, розвитку
базових якостей особистості в різних видах діяльності
Використання ігрових і проблемно-навчальних
ситуацій, інформаційно-комунікаційних та комунікативних технологій, проектної
діяльності; ефективних форм організації освітнього процесу (поєднання
індивідуальної форми роботи з колективною)
Партнерська взаємодія дорослого з
дітьми через включеність вихователя у запропоновану діяльність нарівні з дітьми
(без примусу); добровільне приєднання дітей до діяльності; залучення батьків дітей
до освітнього процесу; вільне спілкування і переміщення дітей під час
діяльності; гнучкість у завершенні роботи з дітьми (кожен працює в своєму
темпі)
•
Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо
організації закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у
2019/2020 н.р.»
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
Щодо
діяльності інклюзивних груп
Необхідні умови якісного інклюзивного
навчання:
Ø визначення
особливих освітніх потреб дитини
Ø підвищення
кваліфікації педагогічних працівників
Ø створення
інклюзивного освітнього простору
Ø надання
освітніх, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг
Ø забезпечення
дітей спеціальними засобами корекції психофізичного розвитку (наказ МОН України
від 17.04.2019 № 423, зареєстрований в Мінюсті 17.04.2019 за №403/33374)
Організація інклюзивної освіти
дітей у закладах освіти (лист МОН України від 26.06.2019 №1/9-409).
Інструктивно-методичні
рекомендації «Щодо організації закладів освіти, що забезпечують здобуття
дошкільної освіти у 2019/2020 н.р.»
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
Предметно-просторове
розвивальне середовище
Вимоги: змістовна
насиченість; готовність до трансформації; багатофункціональність;
варіативність; доступність; безпечність
Оснащення
освітнього процесу – Примірний перелік ігрового та
навчально-методичного забезпечення обладнання для закладів дошкільної освіти
(наказ МОН України від 19.12.2007 №1633)
Створення
безпечних умов – лист МОН України від 14.02.2019 №1/11-1491 «Щодо організації роботи
та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності в
закладах дошкільної освіти
Інструктивно-методичні
рекомендації «Щодо організації закладів освіти, що забезпечують здобуття
дошкільної освіти у 2019/2020 н.р.»
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
(лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419)
Планування
Ø План роботи – обов'язковий
документ, за формування та зберігання якого відповідає педагог ЗДО
Ø Педагог має свободу
вибору найбільш ефективної та зручної для нього моделі та форми планування
Ø Найефективнішими
моделями планування є блочно-тематичне та методичний конструктор
Ø В одному
закладі може бути кілька видів і форм плану. Вихователі кожної групи мають
змогу обрати найприйнятнішу для себе
Ø Для педагогів
зі стажем та педагогів-початківців педагогічна рада визначає різні форми планування
Немає коментарів:
Дописати коментар